Українська | Русский | English
Головна Новини Виконання бюджету, сплата податків та зборів Інформація для учасників АТО та вимушених переселенців Цивільний захист та безпека життєдіяльності населення Служба за контрактом в ЗСУ

Захист прав споживачів

 Куток споживача

 Кожен з нас, зайшовши в магазин, кафе, турагентство і навіть ЖЕК, відразу стає споживачем, потрапляючи під крило Закону «Про захист прав споживачів». В основній правовий акт, що регулює відносини продавця і покупця, в кінці минулого року внесли зміни. Вони торкнулися визначення прав споживачів та механізмів їх захисту, а ще — реалізації державної політики у цій сфері. Теоретично, український споживач став ще більш захищеним.

В основному це претензії до якості продуктів харчування і непродовольчих товарів, скарги на несправність недавно придбаних автомобілів, побутової та радіоелектронної техніки.

Наприклад, при відсутності розрахункового документа (чека, рахунку до оплати) захистити права споживача практично неможливо. Трапляється, що людина через незнання сама зіпсувала товар — не прочитала інструкцію перед початком застосування.

 Але навіть якщо порушення прав мало місце, перед тим як йти зі скаргою до контролюючих органів, потрібно звернутися до продавця з письмовою заявою. Той зобов‘язаний повернути вартість або замінити неякісну покупку в триденний термін. Якщо ж питання якості товару або послуги спірне, буде потрібен висновок експертів.

 Експертизу проводять фахівці Торгово-промислової палати. Тільки маючи на руках їхні висновки і чек, покупцеві є сенс звертатися до органів із захисту прав споживача або доводити свою правоту в суді.

 

Споживач має право подати позовну заяву до суду, зажадавши компенсувати збитки і моральний збиток. Пред’явити позов можна в суд за місцем свого проживання, за місце проживання  відповідача або за місцем заподіяння шкоди.

 Видача чеків обов’язкова!

 

Ви купуєте товар, їдете громадським транспортом, замовляєте вікна, плануєте провести ремонт помешкання, всюди Ви хочете, аби за ваші кошти, Вам надали саме той товар, ту послугу, яка вас влаштовує та ще й відповідної якості.

Однак, нажаль, не рідко буває, що споживача обважують, обраховують, надають неякісні послуги, продають неякісний товар тощо. Як бути тут ?

І в такому випадку найголовнішим правилом залишається завжди вимагати та зберігати розрахунковий документ!

Відповідно до Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" розрахунковий документ - документ встановленої форми та змісту (касовий чек, товарний чек, розрахункова квитанція, проїзний документ тощо), що підтверджує факт продажу (повернення) товарів, надання послуг, отримання (повернення) коштів, купівлі-продажу іноземної валюти, надрукований у випадках, передбачених цим Законом, і зареєстрованим у встановленому порядку реєстратором розрахункових операцій або заповнений вручну)

 

Тобто, в усіх випадках купівлі товару, замовлення роботи чи послуги необхідно отримати письмове підтвердження цього факту.

Чому це так важливо? П.11 ст. 8 Закону України "Про захист прав споживачів" наголошує, що всі вимоги споживача розглядаються після пред'явлення споживачем розрахункового документа, а щодо товарів, на які встановлено гарантійний строк, - технічного паспорта чи іншого документа, що його замінює, з позначкою про дату продажу.

Так для товарів - достатньо товарного або касового чеку, який продавці зобов'язані видавати і в якому повинні бути вказані найменування товару, його ціна, дата продажу та прізвище продавця. Якщо чек Вам не видали, вимагайте його в продавця!

Для послуг (робіт) - обов'язково виписується квитанція (укладається договір), в якій повинні бути відомості про:

- з ким укладається договір;

-  початок роботи;

- кінець роботи;

- ціну послуги (роботи) і порядок внесення плати;

- кількість та ціну пред'явленого вами матеріалу;

- гарантійний термін на послугу (роботу) тощо.

Чим більше буде у вас таких документальних доказів, тим більше шансів на успіх матимете для відстоювання своїх прав споживача у разі їх порушення.

У випадку, якщо немає документів, які підтверджують вашу правоту, можна використати докази свідків! Але пам'ятайте: документи завжди надійніше за свідка!

При придбанні Вами на ринку товарів , особливо непродовольчих на які встановлені гарантійні терміни споживання і таке інше , необхідно вимагати від продавця ( суб’єкта підприємницької діяльності , який відповідно до законодавства звільнений від застосування реєстраторів розрахункових операцій та розрахункових книжок) товарний чек, що засвідчує факт купівлі , у якому зазначаються: найменування суб’єкта господарювання та ринку , ряд та номер торговельного місця, найменування товару, ціна товару, дата продажу, прізвище, ініціали продавця та його підпис. Так як , в разі придбання товару неналежної якості , Ваші вимоги будуть розглядатися після пред’явлення розрахункового документа, а щодо товарів , на які встановлено гарантійні терміни – технічного паспорта чи іншого документа, що його замінює, з позначкою про дату продажу

 

На сьогоднішній день серед підприємців існує думка, що якщо приватний підприємець є платником єдиного податку він має право не видавати розрахунковий документ.

 

До відома підприємців! Відповідно до п.11 ст. 8 Закону України "Про захист прав споживачів" під час продажу товару продавець зобов'язаний видати споживачеві розрахунковий документ встановленої форми, що засвідчує факт купівлі, з позначкою про дату продажу.

 

Тому, якщо ж підприємець і досі відмовляється видавати чек, в даному випадку слід самому покупцю замислитись над питанням, а чи зможе він потім (під час виявлення недоліку, обміну товару) пред’явити свої вимоги.

Управління економіки Арбузинської райдержадміністрації наголошує, що в даному випадку краще взагалі відмовитись від покупки у зазначеного нечесного підприємця.

Сподіваємось, що наші рекомендації в якійсь мірі допоможуть Вам стати упевненим споживачем, дадуть змогу зробити правильний вибір, знайти вихід із складних ситуацій та захистити власні споживацькі права.

  

 Ваші права

Згідно  Закону, який захищає інтереси та права громадян, Ви – як покупці (споживачі), маєте право вимагати від продавця необхідної та достовірної інформації, щодо продукції яка Вас цікавить та бути вільним у своєму виборі. Отримувати продукцію, яка не зашкодить Вашому здоров’ю, навколишньому середовищу та не завдасть шкоди майну.

У випадку придбання не якісного товару – відремонтувати товар, замінити на аналогічний (новий) або повернути сплачену за товар грошову суму. При покупці товару споживачі зобов’язані:

-          перед початком експлуатації товару уважно ознайомитися з правилами експлуатації;

-   в разі необхідності роз’яснення умов та правил використання товару звернутися за роз’ясненнями до продавця.

Продаж товарів, на яких строк придатності не зазначено або зазначено з порушенням вимог нормативних документів, а також товарів, строк придатності яких минув, забороняється.

Продавець в свою чергу, на вимогу споживача зобов’язаний надати йому документи, які підтверджують належну якість продукції.

При придбанні товару довгострокового терміну вжитку вимагайте надання гарантійного талону, оформленого відповідним чином. Гарантійний строк зазначається в паспорті на продукцію або на етикетці чи в будь-якому іншому документі, що додається до продукції.

При виконанні гарантійного ремонту гарантійний строк збільшується на час перебування продукції в ремонті.

При обмінні товару його гарантійний строк обчислюється заново від дня обміну.

 

У разі придбання товару неналежної якості:

У разі придбання споживачами продовольчих товарів неналежної якості продавець зобов’язаний замінити їх на товар належної якості або повернути сплачені вами гроші, якщо недоліки виявлено у межах строку придатності.

Вимоги споживача, не підлягають задоволенню, якщо продавець, виробник доведуть, що недоліки товару виникли внаслідок порушення споживачем правил користування товаром або його зберігання. Ви маєте право брати участь у перевірці якості товару особисто або через свого представника.

 

Ваші права при  придбанні товару належної якості:

Споживач має право обміняти непродовольчий товар належної якості на аналогічний у продавця, в якого він був придбаний, якщо товар не задовольнив його формою, габаритами, фасоном, кольором, розміром або з

інших причин не може бути ним використаний за призначенням. Ви можете обміняти товар належної якості протягом 14 днів, не враховуючи дня купівлі. Обмін товару належної якості проводиться, якщо він не використовувався і якщо збережено його товарний вигляд, споживчі властивості, пломби, ярлики, а також розрахунковий документ, виданий споживачеві разом з проданим товаром.

 

Ваші права на інформацію про продукцію:

Споживач має право на одержання необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформації про продукцію, що забезпечує можливість її свідомого і компетентного вибору. Інформація повинна бути надана споживачеві до придбання ним товару чи замовлення роботи (послуг).

Майнова відповідальність за шкоду, завдану дефектною продукцією або продукцією неналежної якості.

Шкода, завдана життю, здоров’ю або майну споживача дефектною продукцією або продукцією неналежної якості, підлягає відшкодуванню в повному обсязі, якщо споживач доведе:

-          наявність шкоди;

-          наявність дефекту в продукції;

-          наявність причинно-наслідкового зв’язку між такими.

 

Права споживача у сфері торговельного та інших видів обслуговування.

За всіма споживачами однаковою мірою визначається право на задоволення їх потреб у сфері торговельного та інших видів обслуговування.

Споживач має право на перевірку якості, безпеки, міри, ваги та ціни продукції, що придбавається, демонстрацію безпечного і правильного її використання.

 

Судовий захист прав споживачів:

Захист прав споживачів,  передбачених законодавством, здійснюється судом.

При задоволенні вимог споживача суд одночасно вирішує питання щодо відшкодування моральної (немайнової) шкоди.

Споживачі звільняються від сплати державного мита за позовами, що пов’язані з порушенням їх прав. 

Гаряча лінія

з питань захисту прав споживачів

 

Інспекція з питань захисту прав споживачів  у Миколаївській області

 

Адреса: 54001,м. Миколаїв, вулиця  Шевченко, 58

Е-mail: zpsmk@ukr.net

Факс: (0512)36-22-40

Тел. (05132) 47-72-50; 36-91-21; 36-91-12

 

Начальник інспекції:

ЦИГАН

Ірина Миколаївна

Відділ економічного розвитку, торгівлі та туризму Арбузинської райдержадміністрації

 

Адреса: 55301, смт. Арбузинка, площа Центральна,18

Е-mail: arbuzrda@ukr.net  

Тел./факс:(05132)3-12-72

 

 

Начальник відділу:

ЗОВТУН

Ірина Анатоліївна